Cookie-inställningar

Vi använder cookies bara för rent tekniska ändamål, och lagrar inga personliga data.

Always Active

Nödvändiga cookies krävs för bas-funktioner på det här sajtet, som att logga in eller redigera dina cookie-inställningar. Dessa cookies innehåller inga personligt identifierbara data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Bemötande

Flera delar är viktiga för att kunna tillhandahålla bra vård till den individuella patienten. Kunskap är en väsentlig del. Det är viktigt med kännedom om näringsbehov, fysiska reaktioner på svält, diagnostiska begrepp, samt att kunna skilja mellan vanliga myter och sanningar. En myt är att det syns utanpå om man har en ätstörning, en annan att bara en viss typ av människor drabbas.

Mer kunskap kan du få genom denna hemsida, utbildningar som hålls av oss och specialistenheter samt genom litteratur. Det finns också ett flertal böcker skrivna av patienter som varit drabbade. Se litteraturlistan för tips. 

En annan väsentlig del är bemötande. Det kan vara mycket svårt att möta och hjälpa människor i svält, det kan väcka mycket starka reaktioner, inte bara hos anhöriga utan också hos behandlare, såsom vanmakt, ilska, likgiltighet eller rädsla. Detta kan i sin tur leda till kontraproduktiva reaktioner som konflikter, auktoritärt maktutövande, kontrollerande eller att lägga skuld på patienten eller medarbetare.

Att förstå och hantera dessa naturliga reaktioner är mycket viktigt för att bibehålla trivsel på arbetsplatsen och tillhandahålla hög vårdkvalité. 

En annan viktig aspekt av bemötande är motivationsarbete. Patienten ser ofta sin ätstörning som en lösning på livsproblem (när jag bli smal så…) och kan förståeligt nog stundom känna

stark ambivalens inför att överge ätstörningen för att prova bättre sätt att tackla livets utmaningar. Att gå upp i vikt väcker ofta starka negativa känslor hos patienten som ökar risken för återfall. Patientens motivation kan man därför behöva arbeta med genom hela terapin, inte bara initialt (Waller, 2011). 

 En tredje väsentlig del att ta hänsyn till är individuella faktorer. Varje patient är unik. Ätstörningars uppkomst, utveckling och behandling präglas av ett samspel av olika biologiska, psykologiska och sociokulturella faktorer i vad som kallas ett biopsykosocialt synsätt (Munro, Randell & Lawrie, 2016). Här finns det oftast inga enkla förklaringar utan snarare komplicerade men spännande samspel.

Det finns gemensamma faktorer hos de med ätstörningar, som att självkänslan är starkt påverkad av kroppsform och vikt. Det finns också individuella faktorer, som att ätstörningen kan ha följt på trauma, att patienten har ett tvångsmässigt förhållningssätt inte bara till mat utan till många aspekter av livet eller patienten samtidigt brottas med missbruk. Att varje patient är unik kräver en öppenhet och skicklighet hos dig som behandlare och möjligen att behandlingen anpassas.